کار با فرز انگشتی سنباده زنی
فهرست مطالب

کار با فرز انگشتی سنباده زنی

در این مطلب به نحوه کار با فرز انگشتی سنباده زنی خواهیم پرداخت. فرز انگشتی کاربردهای مختلفی دارد که شامل برشکاری، پرداخت کاری، سنباده زنی و … می باشد و برای هر کدام از آن ها سری های مخصوصی طراحی شده است. فرزهای انگشتی نسبت به سایر فرزهای مورد استفاده در صنعت سایز کوچک تری دارد اما نسبت به فرز مینیاتوری مقداری بزرگ تر است. آموزش کار با فرز انگشتی سنباده زنی برای افرادی که در مشاغل هنری، طلاسازی و … فعالیت می کنند اهمیت زیادی دارد.

مراحل کار با فرز سنباده زنی

کار با فرز انگشتی سنباده زنی نیاز به مهارت، تخصص و دانش دارد. در مشاغل مختلف از این ابزار برای سنباده زنی و پرداخت کاری استفاده می شود. فرزهای انگشتی در انواع بادی، برقی و شارژی تولید می شوند که قطعا نمونه بادی از مزایای بیشتری برخوردار است. بسیاری از کسانی که از فرز انگشتی بادی استفاده کرده اند اذعان داشتند که قدرت و سرعت بیشتری دارد و علاوه بر کاهش زمان کار، باعث بالا بردن راندمان می شود. در ادامه به مراحل کار با فرز انگشتی سنباده زنی می پردازیم:

نصب کردن پد پولیش

نخستین قدم برای شروع کار نصب کردن پد پولیش است. سری هایی که برای سنباده زنی مورد استفاده قرار می گیرند از یک پد چسبی برخوردار هستند. ابتدا باید پد را تمیز کنید. زیرا به مرور زمان آلودگی هایی مانند گرد و غبار و ذرات معلق در هوا به آن نفوذ کرده و لابلای آن گیر می کند. بعد از آنکه پد چسبی را متصل کردید باید پد پولیش را بر روی آن قرار داده و فشار دهید تا کاملا بچسبد. به کمک قفل کن می توانید پد پولیش را بر روی شفت محکم کنید تا در حین کار جدا نشود.

فرز انگشتی سنباده زنی

همچنین برای جدا کردن پد پولیش نیز باید این قفل را باز کنید. نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که در هنگام تعویض پدها باید دستگاه را خاموش کنید تا خطرات احتمالی شما را تهدید نکند. برخی از افراد تصور می کنند که فرز انگشتی و فرز مینیاتور به دلیل ابعاد کوچکی که دارند هیچ خطری ندارند و کار کردن با آن ها نیاز به رعایت نکات ایمنی نیست. در حالی که ابزارهای کوچک نیز می توانند خطرات بالقوه ای داشته باشند.

مشاهده جدیدترین فرزهای انگشتی بادی

روشن کردن فرز

بعد از آنکه نصب پد پولیش را به خوبی انجام دادید باید دستگاه را به کمک شاسی و کلید پاور روشن کنید تا شروع به کار کند. به منظور خاموش کردن نیز باید از همان کلید استفاده کنید. اگر مدت زمان کار کردن شما طولانی است توصیه می کنیم کلید قفل کن را به سمت داخل فشار دهید. در غیر این صورت ممکن است دستگاه در حالت روشن قفل شود و قادر به کار با فرز انگشتی سنباده زنی نباشید.

تنظیم سرعت فرز

هنگامی که برای خرید فرز انگشتی اقدام می کنید باید معیارهای مختلفی را مدنظر قرار دهید که یکی از مهم ترین آن ها سرعت است. سرعتی که برای فرزهای انگشتی در نظر گرفته می شود بین 690 الی 3800 دور در دقیقه است. معمولا بر روی فرز انگشتی یک دیمر تعبیه شده که با چرخاندن آن می توانید سرعت را بر اساس نیاز خود تنظیم کنید. نکته مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که قبل از شروع کار اصلی، سرعت دستگاه را بر روی سایر سطوح امتحان کنید و از تنظیم بودن سرعت آن اطمینان حاصل کنید.

کار با فرز انگشتی سنباده زنی

نکته دیگری که در هنگام کار با فرز انگشتی سنباده زنی وجود دارد این است که اگر در مدت زمان طولانی، با سرعت کم کار کنید، آسیب شدیدی به دستگاه وارد می شود و موجب افت عملکرد آن می شود. علاوه بر آن باید در هنگام کار کردن با دستگاه نباید به طور آنی سرعت آن را افزایش دهید. بلکه باید دیمر را به تدریج افزایش داده و آن را به میزان دلخواه برسانید.

استفاده صحیح از پد پولش

ابتدا دستگاه را در پایین ترین دور قرار داده و فرز انگشتی را محکم در دست بگیرید. سپس دستگاه را روشن کنید و سپس پد پولش را به آرامی بر روی سطح مورد نظر قرار دهید. در هنگام استفاده از پد پولیش بر روی سطح باید نکات زیر را مدنظر قرار دهیم:

  • بهتر است که ابتدا فشار کم و ملایمی به فرز وارد کنید. زیرا اعمال فشار زیاد باعث خرابی سطح کار و آسیب رساندن به پد پولیش خواهد شد.
  • بهترین زاویه ای که باید فرز را در دست بگیرید و سنباده زنی را انجام دهید 15 الی 30 درجه است. البته این زاویه می تواند نسبت به سطح یا قطعه مورد نظر مقداری متفاوت باشد.
  • جنسی که برای نمد پولیش انتخاب می شود بر اساس جنس سطح و نوع کار انتخاب می شود.
  • ابتدا از پدهایی با دانه های درشت استفاده کنید و هر چقدر سطح بیشتر پرداخت می شود نیاز به سنباده های ریزتری خواهد داشت.
  • بهتر است در هنگام کار با فرز انگشتی سنباده زنی از شیر پولیش یا واکس استفاده کنید. ابتدا باید شیر یا واکس را بر روی سطح پخش کنید و سپس اقدام به پولیش کاری آن کنید.
نحوه کار با فرز انگشتی سنباده زنی

بهترین نوع فرز انگشتی

همان طور که اشاره کردیم فرز انگشتی سنباده زنی جزو پرکاربردترین ابزارها در صنایع و مشاغل مختلف محسوب می شود که می توان به صنعت چوب بری، جواهرسازی، ماشین سازی، رنگ آمیزی، مجسمه سازی و … اشاره کرد. اگر می خواهید در هنگام کار با فرز انگشتی سنباده زنی بهترین نتیجه را کسب کنید باید در هنگام خرید معیارهای مهم از جمله کیفیت، قدرت، سرعت و برند را مدنظر قرار دهید. همچنین طراحی ارگونومی بدنه ابزار نیز بسیار مهم است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X