فرز انگشتی بادی دور بالا
فهرست مطالب

فرز انگشتی بادی دور بالا

مهم ترین کاربرد فرز انگشتی بادی دور بالا شامل زدودن زنگ از روی سطوح، فلزکاری، سنگ تراشی و … می باشد. به طور کلی فرز جزو کاربردی ترین ابزارهای بادی محسوب می شود که طیف وسیعی از مشاغل بر حسب نیاز خود از آن استفاده می کنند. به همین دلیل مدل های مختلفی از آن طراحی و ساخته شده که قادر به رفع نیازهای مربوط به هر صنعت و حرفه است. در این مطلب بعد از آشنایی با این ابزار، به موارد استفاده از آن خواهیم پرداخت.

فرز انگشتی بادی دور بالا چیست

فرز انگشتی چیست؟

قبل از پرداختن به کاربرد فرز انگشتی بادی دور بالا ، بهتر است که این ابزار را معرفی کنیم. فرز ابزاری سبک و دقیق می باشد که برای انجام کارهایی همچون برشکاری، منبت کاری، پرداخت روی فلز و … طراحی و ساخته شده است. فرزها در ابعاد گوناگونی به فروش می رسند که نوع انگشتی آن بسیار محبوب و کاربردی است. اغلب افرادی که در صنایعی مانند طلاسازی، مجسمه سازی، فلزکاری و … فعالیت می کنند این ابزار را به عنوان یکی از مهم ترین ابزارها می دانند و استفاده های مختلفی از آن می کنند.

فرز انگشتی بادی به دلیل اتصال به کمپرسور باد، از نیروی هوای فشرده استفاده می کند و این موضوع باعث شده که قدرت و بازدهی بیشتری نسبت به ابزارهای برقی و شارژی داشته باشد. این ابزار از نظر قدرت و سرعت در یک بازه مشخص قرار دارد و هر کدام از مشاغل و صنایع بر اساس نیاز خود آن را تنظیم می کنند. اما در برخی از زمینه ها شاهد هستیم که به دور بالای این ابزار نیاز است تا عملکرد مطلوبی از خود ارائه دهد. 

کاربرد فرز انگشتی بادی دور بالا

زنگ زدایی از روی سطوح

اگر در زمینه ای مشغول به کار هستید که با فلزاتی همچون فولاد و آهن سروکار دارید قطعا به دور بالای فرز انگشتی نیاز خواهید داشت. زیرا این فلزات مستعد اکسیداسیون و زنگ زدگی هستند. زدودن زنگار از روی سطح آن ها به ابزاری همچون فرز انگشتی بادی نیاز دارد. هنگامی که این ابزار را با دور بالا مورد استفاده قرار می دهید قادر است به راحتی زنگ ها را از روی سطوح فلزی پاک کند.

تعمیرات بدنه اتومبیل

اگر تاکنون برای تعمیرات اساسی بدنه خودرو به سراغ صافکار یا نقاش رفته باشید به خوبی می دانید که گاهی اوقات نیاز به رنگ آمیزی بدنه وجود دارد. نقاش برای آنکه بتواند رنگ آمیزی را انجام دهد باید رنگ را از روی بخش مورد نظر بردارد تا به فلز برسد. اگر میزان آسیب بسیار زیاد باشد از دستگاه ساب استفاده می شود. اما اگر آسیب کوچک و جزئی باشد باید از فرز انگشتی بادی دور بالا استفاده کرد تا کار با دقت و کیفیت بالا انجام شود.

هنر فلزکاری

بسیاری از هنرمندان علاوه بر کار روی چوب، گل و … از فلز برای ساخت آثار هنری استفاده می کنند. قطعا همه آن ها تمایل دارند که اثر خلق شده تا حد امکان حرفه ای به نظر برسد. پس برای رسیدن به این هدف باید از ابزارهایی استفاده کرد که برای فلزکاری کمک کننده باشند. فرز انگشتی بهترین انتخاب ایجاد شیار، برش و … روی فلز محسوب می شود. اما اگر می خواهید از آن برای پولیش و صیقل دهی فلز استفاده کنید بهتر است آن را در دور پایین قرار دهید تا سطح کار به طور یکنواخت پولیش داده شود.

نجاری

مهم ترین کاربرد فرز انگشتی بادی دور بالا در مشاغلی مانند نجاری است. علاوه بر آن می توان به هنر منبت کاری و معرق کاری نیز اشاره کرد. این ابزار کمک می کند تا آثار چوبی به طور بی نهایت هنرمندانه خلق شوند و زیبایی چشمگیری پیدا کنند. ناگفته نماند که فرز انگشتی قابل استفاده بر روی سطوح پلاستیکی نیز می باشد.

سنگ کاری

منظور از سنگ کاری برش سنگ ها در ابعاد بزرگ و کوچک است. سنگ های بزرگ که در کارخانه ها برش داده می شوند از فرزهای بسیار بزرگ کمک می گیرند. اما سنگ کاری در ابعاد کوچک ( مانند ساخت نگین انگشتر) توسط فرز انگشتی و مینیاتوری انجام خواهد شد. علاوه بر برش کاری آن ها، می توان پرداخت و پولیش کاری سطح سنگ ها را نیز توسط فرز انگشتی انجام داد.

مشاهده جدیدترین فرزهای انگشتی بادی

انواع فرز انگشتی

پس از آنکه با فرز انگشتی بادی دور بالا و کاربرد آن آشنا شدیم بهتر است که اشاره ای به انواع آن داشته باشیم. فرزهای انگشتی در دو مدل رایج یعنی گلو بلند و گلو کوتاه تولید می شوند که هر کدام از آن ها کاربردهای خاص خود را دارند. به طور مثال فرز گلوبلند برای سطوحی مورد استفاده قرار می گیرند که دسترسی راحتی به آن ها وجود ندارد و نمی توان از فرزهای گلو کوتاه استفاده کرد. منظور از گلو همان شفت ابزار است.

فرز انگشتی بادی دور بالا

خرید فرز انگشتی

فرز انگشتی کاربردهای گسترده ای دارد و می توان گفت که در طیف وسیعی از صنایع، مشاغل و هنرها مورد استفاده قرار می گیرد. اگر در هنگام انتخاب و خرید این ابزار دقت کافی را به خرج ندهید قطعا در مدت زمانی کوتاه از خرید خود پشیمان خواهید شد و در حین کار متوجه می شوید که ابزار سرعت و قدرت لازم برای انجام کار شما را ندارد. از طرفی خرید ابزارهایی که بسیار ارزان قیمت هستند نیز گزینه مناسبی محسوب نمی شود. زیرا مقاومت زیادی در برابر ضربات وارده ندارند و ممکن است به سرعت خراب شوند. شما عزیزان می توانید در هنگام خرید از کارشناسان فروشگاه ” ابزارآلات ابیانه ” کمک بگیرید و از راهنمایی آن ها بهره مند شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X