طرز کار با فرز انگشتی بادی
فهرست مطالب

طرز کار با فرز انگشتی بادی

طرز کار با فرز انگشتی بادی بسیار ساده است و هیچ دشواری خاصی ندارد. تنها کافیست کمپرسور باد را روشن کنید و از شیلنگ مخصوص برای اتصال آن به فرز انگشتی استفاده کنید. سپس باید سنگ موردنظر خود را بر روی آن نصب کنید و بعد از تنظیم سرعت و چرخش موردنیاز، دستگاه را روشن کنید. قطعا اگر طرز کار با فرز انگشتی بادی را درستی آموزش ببینید از کار کردن با آن لذت خواهید برد.

روش کار با فرز انگشتی بادی

فرز انگشتی چیست و چه کاربردی دارد؟

معمولا افرادی به دنبال آموزش طرز کار با فرز انگشتی بادی هستند که از این ابزار برای سنباده کاری، ظریف کاری، سوراخکاری و … بر روی متریال مختلف استفاده می کنند. فرزهای انگشتی از ابعاد بسیار کوچکی برخوردار هستند و همان طور که از نام آن ها پیداست برای انجام کارهای ظریف کاربرد دارند. برای این ابزار، سنگ های مختلفی طراحی و ساخته می شود و معمولا به صورت سری های چندتایی به فروش می رسند. در ادامه به متداول ترین کاربردهای فرز انگشتی بادی اشاره می کنیم:

  • از بین بردن پلیسه بر روی سطوح مختلف
  • منبت کاری یا کنده کاری روی چوب
  • تراش انواع مجسمه
  • زنگ زدایی از روی سطوح
  • تیز کردن تیغه های باغبانی
  • حکاکی روی مس، کریستال و شیشه

با توجه به کاربردهای فوق به این نتیجه می رسیم که فرز انگشتی بادی باید سری های بسیار ظریفی داشته باشد که به کمک آن بتوان کارهای مذکور را انجام داد. به طور مثال حکاکی هایی که بر روی نگین های نصب شده روی انگشتر انجام می شود توسط فرز انگشتی و مینیاتوری صورت می گیرد  و زیبایی آن را دوچندان می کند. اما فرزهای انگشتی قدرتمندتر از فرزهای مینیاتوری هستند و ابعاد بزرگ تری دارند. همچنین سایز کولت فرز انگشتی از مینیاتور بزرگ تر است.

مشاهده جدیدترین فرزهای انگشتی بادی

نحوه کار با فرز انگشتی

طرز کار با فرز انگشتی بادی

آماده سازی منبع تغذیه

نخستین مرحله در آموزش طرز کار با فرز انگشتی بادی این است که منبع تغذیه را روشن کنید. منبع تغذیه در ابزارهای بادی، کمپرسور هوای فشرده می باشد. این کمپرسورها در ابعاد و ظرفیت های مختلفی ساخته می شوند و بر خلاف تصور عموم، ابعاد کوچک تر آن ها نیز وجود دارد و صرفا نیازی نیست به سراغ کمپرسورهای صنعتی بروید. مگر آنکه شغل و حرفه شما بطلبد !

قرار دادن سنگ انگشتی در ابزار

در فرز انگشتی بخشی وجود دارد که به کمک آن می توانید انواع سنگ را بر روی ابزار نصب کنید. بخش دیگری که در نگهداری سنگ نقش دارد کولت نامیده می شود که سنباده یا سوهان فرز در آن جای می گیرد. برای آنکه بتوانید سری مورد نظر را درون دستگاه قرار دهید باید ابتدا مهره ابزارگیر را باز کنید. سپس سری را به کمک یک آچار در جای خود تنظیم و ثابت کنید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما می توانید بر اساس کارآیی ابزار، سری را به میزان موردنظر درون ابزارگیر فرو کنید و سپس مهره را ببندید تا سری به خوبی محکم شود. یعنی نیازی نیست که تمام سری ها را تا انتها در جای مخصوص فرو کنید.

اگر می خواهید از سری سنباده استفاده کنید باید بدانید که سنباده کاری سطوح ارتباط مستقیمی با نیروی وارد شده به دستگاه دارد. به این معنا که اگر شما فرز انگشتی بادی را محکم بر روی سطح فشار دهید سنباده با قدرت بیشتری اقدام به پرداخت کاری و صیقل کاری می کند.

بررسی کلید پاور یا خاموش / روشن دستگاه

بعد از آنکه موارد فوق را در طرز کار با فرز انگشتی بادی رعایت کردید نوبت به این می رسد که دکمه پاور ابزار را چک کنید. قطعا این دکمه بر روی تمام ابزارآلات تعبیه می شود تا امکان خاموش و روشن کردن آن ها به راحتی فراهم شود. پیشنهاد می کنیم قبل از آنکه ابزار را به طور مستقیم بر روی سطح اصلی قرار دهید، آن را بر روی سطح دیگری امتحان کنید و از سرعت موردنظر دستگاه مطمئن شوید.

نکات مهم ایمنی در هنگام کار با فرز انگشتی بادی

  • هر کدام از متریال مانند چوب، فلز، شیشه و … از سری های مخصوص به خود برخوردار هستند و این سری ها قدرت کافی برای تراشیدن این سطوح را دارند. به هیچ عنوان آن ها را به جای یکدیگر استفاده نکنید. به طور مثال قطعا سری مربوط به حکاکی روی شیشه را نمی توان بر روی فلز و چوب امتحان کرد.
  • بعد از آنکه کار شما با ابزار تمام شد پیشنهاد می کنیم کولت آن را باز کنید و اقدام به تمیز کردن فرز انگشتی کنید. افرادی که از قبل طرز کار با فرز انگشتی بادی را می دانند بر این موضوع واقف هستند که عدم تمیز کردن ابزار در طولانی مدت باعث آسیب به قطعات آن می شود.
  • بهتر است در هنگام کار از دستکش ایمنی استفاده کنید تا احتمال برش و آسیب به دستان شما کاهش پیدا کند. اگر قرار است از فرز انگشتی برای کنده کاری روی متریال مختلف استفاده کنید بهتر است عینک ایمنی را بر چشم بزنید تا از پرش براده فلز، چوب و شیشه و انتقال آن ها به چشم جلوگیری شود.

به طور کلی افرادی که در صنایع هنری مانند مجسمه سازی، جواهرسازی، منبت کاری و … فعالیت می کنند بیشتر از سایرین با ابزارهایی مانند فرز انگشتی و مینیاتوری کار می کنند. زیرا این ابزارها برای رفع نیاز آن ها طراحی شده و به کمک آن ها می توان طیف وسیعی از کارهایی مانند ظریف کاری را با بهترین کیفیت انجام داد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X